Németország június 14-től a 2024-es EB lázában ég: az 51 meccsre 2,7 millió látogatót várnak a stadionokba, illetve kereken hétmillió vendéget a „Fan Zone” rajongói tereken és a nyilvános szurkolásokon. A 22 meccsnapon a tíz német vendéglátó város (Host Cities) átfogó programot kínál a focirajongóknak és a nemzetközi látogatóknak. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) arra számít, hogy az EB által akár négy százalékkal is megnőhet a németországi beutazó turizmus vendégéjszaka-volumenje. Ugyanakkor a sportesemény nagy lehetőséget ad arra is, hogy tovább erősödjön az úticél Németország pozitív imázsa. Stuttgart is egy a vendéglátó városok közül, és magyarországi kötődése is van, hiszen a magyar nemzeti válogatott 2 mérkőzést játszik ott, ebből egyet a házigazda német válogatottal. Április 10-én a Német Turisztikai hivatal budapesti képviseletének vezetője, Czeiszing Miklós a 49-szeres válogatott labdarúgó Lisztes Krisztián segítségével népszerűsítette Stuttgart turisztikai nevezetességeit és gasztronómiai különlegességeit magyarországi utazásszervezőknek. Lisztes Krisztián közel öt évet töltött Stuttgartban a VfB Stuttgart labdarúgójaként és szép emlékeket őriz nemcsak a fociklubról, hanem a városról, az ott élők vendégszeretetéről, gazdag kultúrájáról és gasztronómiájáról. Ha valaki nem jutott belépőjegyhez a magyar válogatott meccseire, annak sem kell elkeserednie, négy tematikus szurkoló zóna várja az érdeklődőket, melyek közül az egyik kimondottan a gyerekes családok számára tartogat kiváló programokat, míg egy másik a zene iránt rajongó szurkolókat, egy harmadik pedig a kulináris élvezeteket kereső szurkolókat szolgálja ki. A DZT már a sportesemény előtt is ráirányítja a nemzetközi nyilvánosság figyelmét az EB városaira, illetve a környező vidékek gazdag turisztikai kínálatára, hogy hosszabb tartózkodásra ösztönözze a vendégeket a meccseken túl is. Így a DZT online portálján, a www.germany.travel oldalon egy microsite foglalja össze a meccshelyszínekhez kapcsolódó specifikus tartalmakat.
Dr. Georg Trautnitz professzor, az Andrássy Egyetem professzora elmondta, hogy a tanulmányból, amely az ő vezetésével végzett felmérésen alapult, kiderült, hogy A német nyelv jelenléte a magyar gazdaságban csökkenő tendenciát mutat, mégis nagymértékben releváns marad. A felmérés a továbbképzés, a német nyelv fontossága és a munkakultúra témakörére fókuszált a megkérdezett vállalatoknál. Kiderült többek között, hogy a német nyelv különösen erősen jelen van a kiskereskedelmi szektorban, egyre kevesebb továbbképzést kínálnak német nyelvből, a német nyelvet továbbra is széles körben használják a felettesekkel és a vevőkkel való kapcsolattartásban, és érzékelhető a német és a magyar munkakultúra közötti kedvező kapcsolat. Az ezt követő, magyarországi székhelyű német vállalatok képviselőivel folytatott panelbeszélgetésen szintén a német nyelvtudás versenyképességét hangsúlyozták a magyar munkaerőpiacon. Ez egy fontos képzettségi összetevő, amely ajtókat nyithat a vezetői pozíciók felé, és szinergikusan hozzájárulhat a magyar munkaerőpiac hatékonyságához. Tovább a képgalériára
Magyar vállalatok 2023-ban összesen 39,2 milliárd euró értékben exportáltak árukat Németországba, 3,4 milliárddal, illetve 9,4 százalékkal többet, mint az előző évben. A német vevők aránya a teljes magyar exportban így 26,3%-ra emelkedett (a 2022-es 25,1% után). A Németországba irányuló magyar export tíz év alatt csaknem megduplázódott. Bár a Németországból származó magyar import a gyenge kereslet miatt kissé csökkent, 31,7 milliárd euróra (-1%), mivel a teljes magyar behozatal ennél nagyobb mértékben (-7,7%) esett vissza, a német részesedés 21,1%-ról 22,6%-ra emelkedett. A külkereskedelem egyenlege, azaz az export és az import különbözete az előző évhez képest megduplázódott, 7,5 milliárd euróra emelkedett a magyar többlet. A német statisztikai hivatal, a destatis szerint ezzel Magyarország a nyolcadik legnagyobb exporttöbbletet realizálta Németország kereskedelmi partnerei közül világszerte. Egyéb fontos kereskedelmi partnerek Magyarország exportpiacai között Olaszország és Románia állnak a második és harmadik helyen. A Németországot követő öt ország azonban még együttesen is kevesebb árut vásárolt Magyarországtól (kb. 37 milliárd euró), mint Németország egyedül (39 milliárd euró). Az import tekintetében Németország után Kína és Ausztria a legfontosabbak eladó országok. Magyarország azonban 2023-ban jelentősen kevesebbet importált ezekből az országokból, mint az előző évben (-9%, illetve -24%). Ezzel szemben a Dél-Koreából származó behozatal jelentősen nőtt (+30%), így ez az ország Magyarország ötödik legnagyobb importpartnerévé vált. Az Oroszországból származó behozatal a gáz és olajárak csökkenésének következtében 38%-kal nőtt. * * * A német-magyar gazdasági kapcsolatokra vonatkozó részletes adatokat és statisztikákat weboldalunkon az Infótár rovatban a "Gazdasági adatok" menüpont alatt találnak.
Az elmúlt két napban a DUIHK számos intenzív megbeszélést folytatott a helyi német vállalatokkal annak érdekében, hogy a régiót még erősebben pozícionálja a kamara hálózatában, és elősegítse a (kül)gazdasági fejlődést. Az első kiemelt esemény a BMW új debreceni gyárában tett látogatás volt, ahol Julia Gross német nagykövettel, Hans-Peter Kemser ügyvezető igazgatóval, Liv Eske Herrström pénzügyi igazgatóval és Johannes Trauth HR igazgatóval beszélgethettünk a vállalat terveiről és az autóipar helyzetéről - és természetesen megtekintettük az impozáns cégépületet, ahol a jövő évtől a BMW új elektromos meghajtású Neue Klasse modelljei készülnek. A Dr. Barcsa Lajos alpolgármesterrel és a debreceni befektetési ügynökséggel, az EDC-vel folytatott megbeszélések középpontjában a DUIHK Tudásközpont (DUWZ) és az EDC közötti együttműködés intenzívebbé tétele állt a helyi kkv-k nagyvállalati beszállítóként való fejlesztése terén speciális képzésekkel és szakképzési tanácsadással. Balogh Ilona, a DUIHK ügyvezető-helyettese, Boros-Huber Mária, a DUWZ ügyvezetője és Dirk Wölfer kommunikációs vezetője egyéni konzultációk során is tájékozódott a fontos vállalatok sajátos helyzetéről és igényeiről, és megállapodtak az intenzívebb együttműködésről, például Szabó Péter László ügyvezető igazgatóval a FAG - Schaeffler golyóscsapágygyártó cégtől és Juhász Csabával, a német Manz gépipari vállalat ügyvezetőjével. A két intenzív nap ismét megmutatta, hogy milyen hatalmas gazdasági potenciál rejlik a kelet-magyarországi régióban, és hogy a DUIHK szolgáltatási palettájával és kapcsolatépítési lehetőségeivel hogyan tud konkrétan hozzájárulni az együttműködések további bővítéséhez és a helyi vállalkozások versenyképességének erősítéséhez. Köszönjük a vendéglátást partnereinknek! További képek a Linkedin oldalunkon találhatók: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7168972602445692929
2023-ban Németország összesen 36,9 milliárd euró értékben vásárolt árut Magyarországtól, 8%-kal többet, mint az előző évben. Magyarország ezzel még az Egyesült Királyságot is megelőzte, és csak alig marad el Spanyolországtól. A legtöbb német import (11,5%) 2023-ban is Kínából érkezett, bár az értéke jelentősen, közel 20%-kal csökkent 2022-hez képest. Értékesítési piacként Magyarország tavaly 31,6 milliárd euróval továbbra is a 13. számú exportpartner maradt a német vállalatok számára, annak ellenére, hogy a német kivitel 4,3%-kal enyhén csökkent. A legfontosabb német exportpiac továbbra is az USA maradt, több mint 10%-os részesedéssel. Magyarország a teljes árufogalom, azaz az export és import összegének tekintetében megőrizte 13. helyét Németország legfontosabb kereskedelmi partnerei között, összesen 68,4 milliárd euróval, ami a magyar bruttó hazai termék jó harmadának felel meg. A kereskedelmi egyenleg, azaz az export és az import különbözetét tekintve pedig Magyarország 5,3 milliárd eurós exporttöbblettel a 8. helyen áll a világ azon országai között, amelyek többet exportálnak Németországba, mint amennyit importálnak onnan. Németország 2023. évi legfontosabb kereskedelmi partnereinek kimutatását megtalálja honlapunkon a gazdasági adatok menüpont alatt.